kenteken bromfiets

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
sander93
Infopolitie Gast

kenteken bromfiets

Ongelezen bericht door sander93 »

hallo,

ik heb vandaag mijn scooter opgehaald bij de dealer na een onderhoudsbeurt,
de dealer heeft o.a mijn kenteken verplaatst van de oorspronkelijke plaats (boven het achterwiel) naar mijn carterdeksel.
ik zat een beetje op internet te surfen op dit onderwerp en toen kwam ik toevallig een forum tegen waarop stond dat het illegaal is om je kenteken daar te bevestigen. de sanctie als je het toch doet varieert ergens tussen een waarschuwing en 90 euro boete.
ik vroeg me dus af: is het echt illegaal? zo ja, waarom waarschuwt mijn scooterdealer mij daar niet voor? en wat is het exacte bedrag van de boete?

alvast hartelijk bedankt!
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht: Man
Leeftijd: 66

Re: kenteken bromfiets

Ongelezen bericht door Skipperje »

Het is inderdaad illegaal.

Wetstekst

Regeling kentekens en kentekenplaten.
Artikel 7
4.Bij bromfietsen moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van de bromfiets op de daartoe bestemde plaats .
Er staat volgens mij geen standaard bedrag voor.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Vannada
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Vannada »

zolang hij aan de achterkant, rechtop en goed zichtbaar is, kan je er dus geen boete voor krijgen. Zorg er dus voor dat er geen twijfel over het 'goed zichtbare' kan bestaan. Als je van rechts achter niet het kenteken kan zien omdat hij links aan je carter zit kan je dus een boete krijgen.
het is dus niet strafbaar om je kenteken aan je carter, of op wat voor plaats dan ook te bevestigen, als hij maar goed zichtbaar is.
Winterschläfer
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Robbert
Leeftijd: 36

Ongelezen bericht door Winterschläfer »

Vannada schreef:zolang hij aan de achterkant, rechtop en goed zichtbaar is, kan je er dus geen boete voor krijgen. Zorg er dus voor dat er geen twijfel over het 'goed zichtbare' kan bestaan. Als je van rechts achter niet het kenteken kan zien omdat hij links aan je carter zit kan je dus een boete krijgen.
het is dus niet strafbaar om je kenteken aan je carter, of op wat voor plaats dan ook te bevestigen, als hij maar goed zichtbaar is.
Is de carter de daartoe bestemde plaats? Met andere woorden: Zat het kenteken daar toen de scooter de fabriek uit rolde? Volgens mij niet...
Nothing great is easy.
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Voor motoren speelde deze vraag ook. Inmiddels is daarover jurisprudentie ontstaan.

Zie link

Volgens de rechter mag het wel, zolang de zichtbaarheid voor een waarnemer die zich op een plaats 20 meter recht achter het midden van de motor bevindt gegarandeerd is.

Daar een bromfiets ook onder de definitie van motorrijtuig valt is deze jurisprudentie ook van toepassing op bromfietsen.

Wetstekst

Motorrijtuig definitie WVW

Begrip motorrijtuig volgen artikel 1 WVW: Motorrijtuigen zijn: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen, uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig, dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum

Is er jurisprudentie, of heeft de OVJ gewoon besloten dat de boete niet doorging. Kijk, dat de kentekenplaat voldoet aan het bepaalde van de Wegenverkeerswet 1994, wil niet zeggen dat je ook voldoet aan het bepaalde in de regeling kentekens en kentekenplaten.

Piet
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik wou zeggen...

Grote kans dat een andere OvJ de boete wel door laat gaan...

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk

gelderblom
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Jan
Leeftijd: 70

Ongelezen bericht door gelderblom »

ThunderSTreak schreef:Voor motoren speelde deze vraag ook. Inmiddels is daarover jurisprudentie ontstaan.

Zie link

Volgens de rechter mag het wel, zolang .......
In het artikel van de MAG staat dat de OVJ dat besluit genomen heeft en niet een rechter.
Bovendien staat in dat artikel een stukje wetstekst:

Wetstekst

Regeling kentekens en kentekenplaten.
8. De kentekenplaat moet zodanig op het motorrijtuig dan wel de aanhangwagen bevestigd, dat:
a. de kentekenplaat en het kenteken aan de achterzijde van het voertuig over de volle, in de bijlage voorgeschreven, oppervlakte zichtbaar is voor een waarnemer, die zich op een afstand van 20 m midden achter het voertuig bevindt, b. de karakters van het kenteken niet door de bevestigingsmiddelen zijn beschadigd, en c. de kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig niet door glas of ander doorzichtig materiaal wordt bedekt.
Alleen de bepalingen uit die bijlage worden door de MAG gemakshalve niet genoemd want dan hadden ze geweten dat de kentekenplaat op die plaats waarschijnlijk niet voldeed aan de voorschriften uit die bijlage.

Kortom: je zult altijd per geval moeten bepalen of de zichtbaarheid van de kentekenplaat op die plaats wel voldoet aan de zichtbaarheidseisen maar mijn ervaring is dat een kentekenplaat naast het achterwiel (bijna) altijd fout is.
Bandit
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bandit »

Uit een groepje bromfietser hoor ik met enige regelmaat dat deze bestuurders weldegelijk bekeurt worden voor het voeren van de kentekenplaat bevestigd aan de carterkap.
De enige 'legale' oplossing voor bijvoorbeeld een bromfiets zonder achterspatbord om de kentekenplaat op te bevestigen is een beugel die aan de carterkap word bevestigd
waarmee de kentekenplaat alsnog op de plaats waar hij hoort te zitten komt, recht achter het achterwiel; Deze beugels kan in principe iedere bromfietsdealer wel leveren.

Dat die meneer uit dat eerder gelinkte artikel met de motorfiets er wel mee weg komt, vind ik - bijzonder...
DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Leeftijd: 37

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Net zoals dat agenten niet altijd alle ins en outs kennen van een wet en daardoor gaan handelen op gevoel geld dat ook voor Officieren van Justitie. Er slipt er wel eens eentje door terwijl de wet er toch vrij duidelijk over is..
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
gelderblom
Stamgast
Stamgast

sander93 schreef:hallo,

ik heb vandaag mijn scooter opgehaald bij de dealer na een onderhoudsbeurt,
de dealer heeft o.a mijn kenteken verplaatst van de oorspronkelijke plaats (boven het achterwiel) naar mijn carterdeksel.
Ik zat bij dit onderwerp me iedere keer af te vragen wat ze nou eigen bedoelden met Carterdeksel.
Carter(motortechniek)Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Het carter is het deel van een verbrandingsmotor waar de krukas in gelagerd is en in ronddraait. Het bovencarter wordt in de regel afgesloten met een carterdeksel of carterpan, ook wel ondercarter genoemd. In de carterpan zit een aftapplug voor het aftappen van de olie. De carterpan zorgt tevens voor afkoeling van de olie.

De carterpan is bij de meeste motoren de plek waar de smeerolie in zit, hoewel er ook motoren zijn die hier een aparte tank voor hebben. In dergelijke gevallen praat men over een "dry sump" (droog) carter.

Tweetaktmotoren hebben geen carter met smeerolie. De smering gebeurt hier door de aan de benzine toegevoegde olie. Het carter wordt hier gebruikt voor het samenpersen van het benzine/luchtmengsel. De spoelpoorten vormen de verbinding met het carter en de cilinder.
Als je de kentekenplaat aan het Carterdeksel bevestigt, is die m.i. totaal onzichtbaar :D
Winterschläfer
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Robbert
Leeftijd: 36

Ongelezen bericht door Winterschläfer »

De carterdeksel is dat ding naast het wiel. Waar je wel vaker ziet dat ze hem bevestigen.
Nothing great is easy.
gelderblom
Stamgast
Stamgast

Winterschläfer schreef:De carterdeksel is dat ding naast het wiel. Waar je wel vaker ziet dat ze hem bevestigen.
Dus een bromfiets heeft twee carters?
Volgens mij praten we over een afschermkap van de aandrijving.
Een Carter is echt heel iets anders.
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum

Jan,

Ik zie een carter ook als iets anders, maar als je op internet kijkt dan zijn er meer honden die fikkie heten.

KLIK

Piet
Gesloten