auto achter de camper mgv trekstang ?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
bever
Infopolitie Gast

auto achter de camper mgv trekstang ?

Ongelezen bericht door bever »

hallo mensen , mijn vraag is de volgende : mag er in europa en met name in nederland een personenvoertuig achter een kampeerauto getrokken worden dmv een zogenaamde ""trekstang"" dit is in bv amerika een gewoon verschijnsel .
in nederland zijn er ook bedrijven die deze trekstangen aanbieden . achter op de auto hangt dan een extra verlichtingbalk met witte kentekenplaat van het trekkend voertuig . en moet zo'n eventueele trekstang dan voorzien zijn van een typegoedkeuring ?
of mag deze ook zelfbouw ( op een deugdelijke manier dan ) zijn ?
ben benieuwd naar de reactie's ! groet : marc
Gebruikersavatar
rfo00457
Infopolitie Gast

Re: auto achter de camper mgv trekstang ?

Ongelezen bericht door rfo00457 »

In Nederland is het toegestaan om met behulp van een sleepstang een voertuig te slepen.

Het gesleepte voertuig dient verzekerd en gekeurd te zijn.
Er mag iemand op de bestuurdersstoel zitten. Is echter niet aan te raden.
Op de andere zitplaatsen mag alleen iemand zitten, indien alle zitplaatsen in het slepende voertuig bezet zijn. Is echter niet aan te raden.
De extra verlichtingsbalk is natuurlijk netjes, maar zelfs niet verplicht. Alleen bij nacht of slecht zicht moeten de stadslichtjes aan staan. Ik zou echter niet zonder verlichtingsbalk willen/durven rijden.
Een witte kentekenplaat is echter niet toegestaan, aangezien het geen aanhanger betreft, maar een gesleept voertuig met zijn eigen kenteken.
De trekstang moet inderdaad deugdelijk zijn. Daar zijn geen typegoedkeuringen voor.
De besturing is wel belangrijk. Niet alle auto's "volgen" netjes. Op de lange baan geen probleem, maar in de stad ronduit vervelend/gevaarlijk.
Verder dient de vereiste remvertraging netjes gehaald te worden. Deze hangt volledig af van het slepende voertuig en is terug te vinden in de Regeling Voertuigen.
gelderblom
Stamgast
Stamgast
Berichten: 956
Lid sinds: 25 jan 2005, 16:21
Roepnaam: Jan
Locatie: apeldoorn
Geslacht:
Leeftijd: 69
Contact:

Re: auto achter de camper mgv trekstang ?

Ongelezen bericht door gelderblom »

bever schreef: mijn vraag is de volgende : mag er in europa en met name in nederland een personenvoertuig achter een kampeerauto getrokken worden
Er is sprake van het slepen van een motorvoertuig. Het is geen aanhangwagen. Hoe dat in de rest van Europa geregeld is, is heel verschillend. Er zijn landen waar je helemaal niet mag slepen, waar je tot een bepaalde max snelheid mag slepen en waar je tot de eerstvolgende veilige plaats mag slepen. Dus op een autobahn tot de volgende parkeerplaats of afrit.
Gebruikersavatar
bever
Infopolitie Gast

Re: auto achter de camper mgv trekstang ?

Ongelezen bericht door bever »

nou heel erg bedankt voor jullie reactie's .
wat betreft dat slepen in andere europese landen : hebben wij in europa niet het verdrag van wenen uit 1968 ?
waarin is opgenomen dat als een voertuig bv een nederlands kenteken heeft de bestuurder zich kan gedragen volgens de nederlandse verkeers wet ? ook in andere europese landen , mischien formuleer ik het niet helemaal juist maar ik neem aan dat jullie weten wat ik ermee bedoel ?
ik heb dit namelijk ergens gelezen , maar wil het graag van de profs horen die er regelmatig mee te maken hebben he .
ben tot nu toe al erg geholpen waarvoor mijn dank .
groet : marc
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9222
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: auto achter de camper mgv trekstang ?

Ongelezen bericht door Skipperje »

bever schreef:nou heel erg bedankt voor jullie reactie's .
wat betreft dat slepen in andere europese landen : hebben wij in europa niet het verdrag van wenen uit 1968 ?
waarin is opgenomen dat als een voertuig bv een nederlands kenteken heeft de bestuurder zich kan gedragen volgens de nederlandse verkeers wet ? ook in andere europese landen , mischien formuleer ik het niet helemaal juist maar ik neem aan dat jullie weten wat ik ermee bedoel ?
ik heb dit namelijk ergens gelezen , maar wil het graag van de profs horen die er regelmatig mee te maken hebben he .
ben tot nu toe al erg geholpen waarvoor mijn dank .
groet : marc
Die erkenning is er wel voor permanente eisen. Dus als in Nederland een aanhangwagen maximaal 2.55 breed mag zijn, maar in Duitsland mag dat maar 2,5 meter zijn, dan mag je toch met 2.55 gaan rijden. Een aanhangwagen is nu eenmaal zo breed en kun je niet even wijzigen.
Daarentegen mag een aanhangwagen door middel van ondeelbare lading in Nederland 3 meter breed zijn. Stel dat dat in een ander land maar 2,75 meter is, dan geldt die eis ook voor de Nederlander die in dat land rijdt. Lading is namelijk wel anders te vervoeren.
Ook het slepen is een gebruikseis en daarvoor gelden dus de regels van het betreffende land.
Ook de regels van het RVV zijn in Nederland voor buitenlanders geldig. Anders zou een Duitser hier sneller mogen rijden dan 120 km/h.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten