gasontladingslamp

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

28-dx-hg TS
Infopolitie Gast

gasontladingslamp

Ongelezen bericht door 28-dx-hg »

Met ingang van 1 mei veranderd de wet betreffende xenon-verlichting. Mag mijn achteraf gemonteerde set blijven zitten, of ben ik na die datum strafbaar?
Flik
Inventaris
Aspirant
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 50

Re: gasontladingslamp

Ongelezen bericht door Flik »

Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
wilstijl
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door wilstijl »

Een Audi A6 uit 2004 op LPG? Geen standaard Xenon?

Maar goed, de nieuwe regel is zeer duidelijk.

Wijziging wetgeving m.b.t. nabouw xenonverlichting
In maart 2009 wordt door de RDW aangegeven dat de richtlijn (wetgeving) voor xenonverlichting gaat veranderen. Auto's en vrachtwagens die het dimlicht voorzien hebben van xenonverlichting moeten vanaf 1 mei 2009 ook verplicht uitgevoerd zijn met een goedwerkende koplamp-reinigings-installatie. Dit geld ook voor xenonverlichting dat achteraf is gemonteerd.

Het volgende stuk tekst is afkomstig uit de uitgave van APK keurmeester van maart 2009:

Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten) hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplamp-sproei-installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht. Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met gasontlading op volle sterkte is. Bij overschakelen van groot- naar dimlicht, moet het domlicht eerst nog op sterkte komen, waardoor er korte tijd weinig licht is. Als na inschakelen het dimlicht steeds feller wordt, is te zien dat het gasontladingslampen zijn. dit is ook te zien aan de spanningstransformator voor de gasontladingslampen. Hierop staat een waarschuwingssymbool voor hoge spanning.

Ik ben zelf ook het haasje. Ik heb een golf 4 uit 2003 met achteraf ingebouwde xenon verlichting........ :(
Q2 *Utrecht*
wilstijl
Lid
Geslacht:

Sorry Flik, had je antwoord nog niet gezien.

Zie het maar als een kleine aanvulling.

Wilstijl
Q2 *Utrecht*
28-dx-hg TS
Infopolitie Gast

wilstijl schreef:Een Audi A6 uit 2004 op LPG? Geen standaard Xenon?

Maar goed, de nieuwe regel is zeer duidelijk.

Wijziging wetgeving m.b.t. nabouw xenonverlichting
In maart 2009 wordt door de RDW aangegeven dat de richtlijn (wetgeving) voor xenonverlichting gaat veranderen. Auto's en vrachtwagens die het dimlicht voorzien hebben van xenonverlichting moeten vanaf 1 mei 2009 ook verplicht uitgevoerd zijn met een goedwerkende koplamp-reinigings-installatie. Dit geld ook voor xenonverlichting dat achteraf is gemonteerd.

Het volgende stuk tekst is afkomstig uit de uitgave van APK keurmeester van maart 2009:

Als de dimlichten gasontladingslampen (Xenonlichten) hebben, dan moeten deze lichten een goedwerkende koplamp-sproei-installatie hebben. Ook mag het dimlicht niet uitgaan als er wordt overgeschakeld van dimlicht naar grootlicht. Reden is dat het soms even duurt voordat een lamp met gasontlading op volle sterkte is. Bij overschakelen van groot- naar dimlicht, moet het domlicht eerst nog op sterkte komen, waardoor er korte tijd weinig licht is. Als na inschakelen het dimlicht steeds feller wordt, is te zien dat het gasontladingslampen zijn. dit is ook te zien aan de spanningstransformator voor de gasontladingslampen. Hierop staat een waarschuwingssymbool voor hoge spanning.

Ik ben zelf ook het haasje. Ik heb een golf 4 uit 2003 met achteraf ingebouwde xenon verlichting........ :(
A6 uit 2000 met lpg idd

Ik was er al bang voor. de vraag is alleen of er actief naar gekeken gaat worden.
28-dx-hg TS
Infopolitie Gast

Flik schreef:Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
Maar als ze correct zijn afgesteld verblinden ze niet. Bovendien heb ik met de originele halogeenverlichting onvoldoende licht, dat is dan toch een stuk onveiliger.
Hoe herken ik het keurmerk van een armatuur waar wel xenon in mag?
wilstijl
Lid
Geslacht:

Bovendien heb ik met de originele halogeenverlichting onvoldoende licht,
Dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk. Dit aangezien de autofabrikanten niet zomaar een auto in elkaar zetten, maar deze ook nog aan bepaalde eisen moeten voldoen.

Wilstijl
Q2 *Utrecht*
Boefje TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Boefje »

Laten we voorop stellen dat de nieuwe APK eisen (want dat zijn het) nog in een experimentele fase zit, tot in ieder geval volgend jaar (zie RDW site)

Er zitten nog wat haken en ogen aan, zo zal after-market Xenon vooralsnog (bij een juist lichtbeeld en kleur) alsnog voldoen aan de wettelijke eisen, dus beboeten zal moeilijk worden. Om nog maar te zwijgen van de haalbaarheid van het controleren daarop.

Al met al dus nog geen reden voor paniek :wink:
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Lijkt me ook niet meer dan terecht...

Je kan het als wetgever niet maken om, in een korte periode, wetgeving continu te wijzigen... Je jaagt mensen op kosten en creeert sowieso onzekerheid...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

wilstijl
Lid
Geslacht:

zijlvaart67 schreef:Je jaagt mensen op kosten en creeert sowieso onzekerheid...
Inderdaad, ik moet er niet aan denken om weer voor 200 euro een wasinstallatie aan te moeten schaffen. En dan praat ik nog niet over het in de bumper moeten zagen. :(
Q2 *Utrecht*
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

28-dx-hg schreef:Bovendien heb ik met de originele halogeenverlichting onvoldoende licht, dat is dan toch een stuk onveiliger.
Als je onvoldoende licht hebt, moet je je snelheid aanpassen. Dat is een stuk veiliger
Boefje TS
Infopolitie Gast

zijlvaart67 schreef:Lijkt me ook niet meer dan terecht...

Je kan het als wetgever niet maken om, in een korte periode, wetgeving continu te wijzigen... Je jaagt mensen op kosten en creeert sowieso onzekerheid...
Ach, daar maakt de overheid zich echt niet druk om hoor :( Maar na het grijze kenteken debacle is men wat terughoudender geworden :wink:
willemvandijk TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door willemvandijk »

gelderblom schreef:
28-dx-hg schreef:Bovendien heb ik met de originele halogeenverlichting onvoldoende licht, dat is dan toch een stuk onveiliger.
Als je onvoldoende licht hebt, moet je je snelheid aanpassen. Dat is een stuk veiliger
Ja, thuisblijven is nog veiliger.
wilstijl
Lid
Geslacht:

Meneer van Dijk,

Waarom nou zo'n kinderachtige opmerking? Bent u nou echt van mening dat auto's afgeleverd worden met slechte en onveilige lichtbundels ?

Ik ben wel van mening dat xenon vele malen feller is en je MEER licht op de weg hebt. Ik heb het zelf ook, maar als mijn vriendin wel eens achter mij rijd in de auto met xenon, kan ik zeggen dat het absoluut geen pretje is ondanks ze goed staan afgesteld.
Q2 *Utrecht*
Boefje TS
Infopolitie Gast

wilstijl schreef: Waarom nou zo'n kinderachtige opmerking? Bent u nou echt van mening dat auto's afgeleverd worden met slechte en onveilige lichtbundels ?
Slecht en onveilig is overdreven. Maar er zijn extreme verschillen m.b.t. lichtopbrengst en zicht bij de diverse automodellen. Pas de laatste jaren is de autoindustrie bezig met ontwikkeling van technieken om juist het zicht van de bestuurder te verbeteren i.p.v. de zichtbaarheid voor andere weggebruikers.

Toen de introductie van de halogeenlamp zijn intrede deed, klaagde men over het enorm verblindende effect van de lamp. En zie nu ? Alle auto's worden er mee uitgerust.
Gesloten