auto slepen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Matteo
Infopolitie Gast

auto slepen

Ongelezen bericht door Matteo »

hallo

ik heb sinds een paar dagen geleden een auto gekocht en ben met pech gestrand.was ook lid geworden van de anwb maar helaas kunnen zij mij de eerste 8 dagen niet helpen met de sleping.dit is een norm van de anwb.Mag ik met mijn vriend de auto slepen t/m de garage waar de auto was gekocht.deze is 25 km verderop.

avb voor jullie interesse
Matteo
Gebruikersavatar
Maarten123
Infopolitie Gast

Re: auto slepen

Ongelezen bericht door Maarten123 »

Ja dat mag,

Let er wel op dat je een goede sleepkabel gebruikt. Ik neem aan dat jullie beide een rijbewijs hebben, en wees zo verstandig om zo veel mogelijk auto(snel)wegen, binnensteden en tunnels te vermijden.
van the Hill
Inventaris
Inventaris
Berichten: 2370
Lid sinds: 29 mei 2008, 23:38
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contact:

Re: auto slepen

Ongelezen bericht door van the Hill »

En probeer de gemaakte kosten te verhalen op het autobedrijf waar je de auto hebt gekocht.
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen (NJ 1975, 207).
Gebruikersavatar
Viper
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1308
Lid sinds: 07 sep 2006, 09:46
Locatie: PL23
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: auto slepen

Ongelezen bericht door Viper »

In eerste nstantie zou ik proberen dat het garagebedrijf de auto komt ophalen. Van een auto mag je toch verwachten dat hij het langer doet dan een paar dagen?

Maar zelf slepen is uiteraard toegestaan. Gebruik een stevige kabel. Hou er wel rekening mee dat de gesleepte auto zwaarder te bedienen is door het onbreken van de diverse bekrachtingen. En hou rekening met het stuurstlot.... Succes.
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: auto slepen

Ongelezen bericht door Pim »

Eerlijk gezegd weet ik het niet zeker: maar je mag toch niet slepen op de snelweg?
Gebruikersavatar
Viper
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1308
Lid sinds: 07 sep 2006, 09:46
Locatie: PL23
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contact:

Re: auto slepen

Ongelezen bericht door Viper »

Pim schreef:Eerlijk gezegd weet ik het niet zeker: maar je mag toch niet slepen op de snelweg?
Je mag wel slepen op de autosnelweg. Persoonlijk ben ik er geen voorstander van maar sommigen vinden over de snelweg slepen juist verstandiger dan over de provinciale wegen slepen: Geen kruisingen, minder snelheidswisselingen, geen tegemoetkomend verkeer (hopenlijk) etc.
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Gebruikersavatar
willem58
Stamgast
Stamgast
Agent
Berichten: 1439
Lid sinds: 09 dec 2005, 00:15
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Locatie: Westland
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: auto slepen

Ongelezen bericht door willem58 »

Pim schreef:Eerlijk gezegd weet ik het niet zeker: maar je mag toch niet slepen op de snelweg?
In tegenstelling tot veel buitenlandse landen mag dat in Nederland ( gelukkig ) nog wel.
Een diender en een kat worden beide niet nat.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: auto slepen

Ongelezen bericht door Skipperje »

willem58 schreef: In tegenstelling tot veel buitenlandse landen mag dat in Nederland ( gelukkig ) nog wel.
Ik ben er geen voorstander van. Je gaat toch al snel 80 km/h rijden en dan heb je een auto achter je hangen op een afstand van maximaal 5 meter, die geen stuurbekrachtiging en geen rembekrachtiging heeft. Het is vragen om ongelukken.
Maar wettelijk, afgezien van artikel 5, mag het wel. En hoe justitie met art 5 om zou gaan als je alleen maar schrijft voor het rijden met een snelheid van 80? Ik heb het antwoord niet.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: auto slepen

Ongelezen bericht door Pim »

Eigenlijk absurd.
Als je als twee bestuurders van volkomen in orde zijnde auto's met 5 meter achter je voorganger rijdt (met een snelheid van 80 km/u.) dan ben je aan het kleven.
Nu doe je hetzelfde in een auto zonder rembekrachting en zonder stuurbekrachtiging e wie weet welk ander gebrek (je sleept niet voor niets) en dan mag het wel?!

In Duitsland, zo is mij verteld moet de bestuurder van de slepende auto een speciaal rijbewijs hebben.
Ik geloof een vrachtwagenrijbewijs, omdat hij een trein (samenstel van meerdere voertuigen) met meer gewicht en wielen dan een personenauto 'bestuurt'.
(Lang leve één Europa :|)
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: auto slepen

Ongelezen bericht door Skipperje »

Maar kleven valt onder art 19 Rvv. En in het Rvv is een gesleept voertuig een aanhangwagen, dus heb je geen bestuurder die aan het kleven is.
Daarom schreef ik dat eventueel art 5 toegepast moet gaan worden.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Dusty
Deskundige
Deskundige
Berichten: 2136
Lid sinds: 01 jul 2003, 11:15
Locatie: Achterhoek
Geslacht:
Contact:

Re: auto slepen

Ongelezen bericht door Dusty »

Pim schreef:Eerlijk gezegd weet ik het niet zeker: maar je mag toch niet slepen op de snelweg?
Lees dit draadje nog maar eens door..... 8)
Gebruikersavatar
willem58
Stamgast
Stamgast
Agent
Berichten: 1439
Lid sinds: 09 dec 2005, 00:15
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Locatie: Westland
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: auto slepen

Ongelezen bericht door willem58 »

Pim schreef:In Duitsland, zo is mij verteld moet de bestuurder van de slepende auto een speciaal rijbewijs hebben.
Ik geloof een vrachtwagenrijbewijs, omdat hij een trein (samenstel van meerdere voertuigen) met meer gewicht en wielen dan een personenauto 'bestuurt'.
(Lang leve één Europa :|)
Als je in Duitsland zelf gaat slepen heb je voor zover ik weet een probleem en een hoge boete aan je broek hangen.
In veel landen mag je niet zelf slepen en ben je overgeleverd aan de bergingsbedrijven die je voor veel geld naar de eerste de beste parkeerplaats slepen en dan mag je het verder uitzoeken.
Betaal je niet ben je gewoon je auto kwijt totdat het geld bij de sleepdienst binnen is.
Daarom schreef ik ook dat je in Nederland ( gelukkig ) nog wel zelf mag slepen op de snelweg.
Een diender en een kat worden beide niet nat.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14443
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: auto slepen

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Nou, inderdaad!

Je zal maar voor ieder pechgeval op de Wegenwacht of welke organisatie moeten wachten....

Stilvallen op een provinciale weg met 500 meter verderop een pechhaven... Slepen? Nee, bedankt. Mag niet...

Doe mij dan maar de nederlandse regels met bijbehorende risico's... Slepen is en blijft een noodoplossing, maar voor mij een heel acceptabele... Het verbaast me alleen ietwat dat 'alarmlichten' niet toegestaan zijn...

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: auto slepen

Ongelezen bericht door Pim »

Skipperje schreef:Maar kleven valt onder art 19 Rvv. En in het Rvv is een gesleept voertuig een aanhangwagen, dus heb je geen bestuurder die aan het kleven is.
Daarom schreef ik dat eventueel art 5 toegepast moet gaan worden.

Piet
Piet,

wat ik bedoelde is als twee bestuurders die NIET aan het slepen zijn 5 meter afstand bewaren met 80 km/u. dit als kleven wordt opgevat en gevaarlijk is.
(Terecht natuurlijk)
Maar als er een stuk touw tussen zit noemen we het slepen en dan is het minder gevaarlijk ofzo?
En daarbij het niet werken van rem- en stuurbekrachtiging...etc.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: auto slepen

Ongelezen bericht door Skipperje »

Nee Pim, ook ik vind het erg gevaarlijk. Ik zou het art 5 vinden. Als je dan toch pech krijgt op de snelweg dan noem ik dit een noodgeval en adviseer ik de vluchtstrook te gebruiken met aangepaste snelheid.
Puur naar het rvv gekeken is er niet sprake van en strafbaar feit. Maar dat was de wettelijke uitleg.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten