3 auto's. Problemen, bedrijfsmatigheid, onderhoud, gemeente
Moderator: Moderatorteam
-
Grotebak
- Infopolitie Gast
3 auto's. Problemen, bedrijfsmatigheid, onderhoud, gemeente
Hallo,
Ik zit met het volgende.
Als hobby heb ik een jaar of 4 een grote amerikaan gekocht. Deze is zo goed bevallen, en de hobby is zo leuk (we ruiden allerlei cruises en meetings af) dat we er uiteindelijk 2 bij hebben gekocht, 3 en 2 jaar geleden.
Nu hebben we in totaal dus 3 van deze amerikanen.
2 ervan worden min of meer beiden dagelijks gebruikt (1x fulltime, 1x parttime) voor woon-werk.
Omdat deze auto's uiteraard al wat ouder zijn, mankeert er wat regelmatiger iets aan dan bij een jonge leasebak.
Nu is het absoluut niet zo dat ik elke dag onder de auto lig (kan ook niet in dit regen-land) of motorblokken wissel, grote beurten uitvoer, etc.
Wel is het zo, dat ik rubberhoesjes vervang, dynamo vernieuw, nieuwe luchtfilter plaats, mooie bougiekabels, een nette geluidsinstallatie inbouw, etcetera. Ook sta ik niet constant met draaiende motor te rommelen, of zijn het herrie-bakken. 9hou ik zelf niet van.) Er komt een bescheiden donkere roffel uit de uitlaten, maar de gemiddelde auto heeft een gelijk geluidsniveau.
Hierbij respecteer ik de buurt, dwz, ik doe dit niet op ongewone uren (niet na 9 uur, niet voor 9 uur, niet op zondag, of op zondag alleen interieurdingetjes welke geen geluid produceren.)
Nu hebben er enkele mensen geklaagd, en blijkt dat de gemeente bezig is om mij " bedrijfsmatigheid" in de schoenen te schuiven.
Ook zou er parkeeroverlast zijn. (ik sta netjes in de vakken, en er is nog ruim voldoende ruimte over..) Bovendien staat er 1 auto in mijn eigen voortuin annex oprit, waar sommigen bewus een tuin houden, en anderen een oprit.
Er zijn meerdere mensen met 2 auto's, die hun auto's niet op hun oprit plaatsen.
Ik woon in een ruime eengezinswoning-wijk in een dorp.
Nu is de vraag: wat zou de gemeente mij kunnen maken?
Ik heb mij reeds enigzins verdiept in de APV, en volgens mij biedt dit voor hun geen handvatten.
Deze zal ik hieronder plaatsen.
Info is zeer welkom.
Alvast dank.
Hoofdstuk 5 Andere onderwerpen betreffende de huishouding der gemeente
Afdeling 1: Parkeerexcessen
Artikel 5.1.1 Begripsomschrijvingen
In deze afdeling wordt verstaan onder:
a. weg: de weg, als bedoeld in artikel 1, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994;
b. voertuigen: alle voertuigen met uitzondering van:
1. treinen en trams;
2. fietsen, bromfietsen;
3. invalidenvoertuigen in de zin van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
4. kruiwagens, kinderwagens en dergelijke kleine voertuigen, rolstoelen;
c. parkeren: het laten stilstaan van een voertuig, anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en
gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden
of lossen van goederen.
Artikel 5.1.2 Parkeren van voertuigen van autobedrijf e.d.
1. Het is degene die er zijn bedrijf, nevenbedrijf dan wel een gewoonte van maakt voertuigen te
stallen, te herstellen, te slopen, te verhuren of te verhandelen, verboden:
a. drie of meer voertuigen die hem toebehoren of zijn toevertrouwd, op de weg te parkeren
binnen een cirkel met een straal van 50 meter met als middelpunt een dezer voertuigen; of
b. de weg als werkplaats voor voertuigen te gebruiken.
2. Onder verhuren als bedoeld in het eerste lid wordt mede verstaan:
a. het gebruiken van een voertuig voor het geven van lessen;
b. het gebruiken van een voertuig voor het vervoeren van personen tegen betaling.
3. Tot de voertuigen bedoeld in het eerste lid worden niet gerekend:
a. voertuigen waaraan herstel- of onderhoudswerkzaamheden worden verricht die in totaal niet
meer dan een uur vergen, zulks gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt voor
deze werkzaamheden;
b. voertuigen gebezigd voor persoonlijk gebruik van de in het eerste lid genoemde persoon.
4. Het college kan van het in het eerste lid gestelde verbod ontheffing verlenen.
Ik zit met het volgende.
Als hobby heb ik een jaar of 4 een grote amerikaan gekocht. Deze is zo goed bevallen, en de hobby is zo leuk (we ruiden allerlei cruises en meetings af) dat we er uiteindelijk 2 bij hebben gekocht, 3 en 2 jaar geleden.
Nu hebben we in totaal dus 3 van deze amerikanen.
2 ervan worden min of meer beiden dagelijks gebruikt (1x fulltime, 1x parttime) voor woon-werk.
Omdat deze auto's uiteraard al wat ouder zijn, mankeert er wat regelmatiger iets aan dan bij een jonge leasebak.
Nu is het absoluut niet zo dat ik elke dag onder de auto lig (kan ook niet in dit regen-land) of motorblokken wissel, grote beurten uitvoer, etc.
Wel is het zo, dat ik rubberhoesjes vervang, dynamo vernieuw, nieuwe luchtfilter plaats, mooie bougiekabels, een nette geluidsinstallatie inbouw, etcetera. Ook sta ik niet constant met draaiende motor te rommelen, of zijn het herrie-bakken. 9hou ik zelf niet van.) Er komt een bescheiden donkere roffel uit de uitlaten, maar de gemiddelde auto heeft een gelijk geluidsniveau.
Hierbij respecteer ik de buurt, dwz, ik doe dit niet op ongewone uren (niet na 9 uur, niet voor 9 uur, niet op zondag, of op zondag alleen interieurdingetjes welke geen geluid produceren.)
Nu hebben er enkele mensen geklaagd, en blijkt dat de gemeente bezig is om mij " bedrijfsmatigheid" in de schoenen te schuiven.
Ook zou er parkeeroverlast zijn. (ik sta netjes in de vakken, en er is nog ruim voldoende ruimte over..) Bovendien staat er 1 auto in mijn eigen voortuin annex oprit, waar sommigen bewus een tuin houden, en anderen een oprit.
Er zijn meerdere mensen met 2 auto's, die hun auto's niet op hun oprit plaatsen.
Ik woon in een ruime eengezinswoning-wijk in een dorp.
Nu is de vraag: wat zou de gemeente mij kunnen maken?
Ik heb mij reeds enigzins verdiept in de APV, en volgens mij biedt dit voor hun geen handvatten.
Deze zal ik hieronder plaatsen.
Info is zeer welkom.
Alvast dank.
Hoofdstuk 5 Andere onderwerpen betreffende de huishouding der gemeente
Afdeling 1: Parkeerexcessen
Artikel 5.1.1 Begripsomschrijvingen
In deze afdeling wordt verstaan onder:
a. weg: de weg, als bedoeld in artikel 1, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994;
b. voertuigen: alle voertuigen met uitzondering van:
1. treinen en trams;
2. fietsen, bromfietsen;
3. invalidenvoertuigen in de zin van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
4. kruiwagens, kinderwagens en dergelijke kleine voertuigen, rolstoelen;
c. parkeren: het laten stilstaan van een voertuig, anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en
gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden
of lossen van goederen.
1. Het is degene die er zijn bedrijf, nevenbedrijf dan wel een gewoonte van maakt voertuigen te
a. drie of meer voertuigen die hem toebehoren of zijn toevertrouwd, op de weg te parkeren
binnen een cirkel met een straal van 50 meter met als middelpunt een dezer voertuigen; of
b. het gebruiken van een voertuig voor het vervoeren van personen tegen betaling.
a. voertuigen waaraan herstel- of onderhoudswerkzaamheden worden verricht die in totaal niet
meer dan een uur vergen, zulks gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt voor
deze werkzaamheden;
b. voertuigen gebezigd voor persoonlijk gebruik van de in het eerste lid genoemde persoon.
4. Het college kan van het in het eerste lid gestelde verbod ontheffing verlenen.
-
Boefje
- Infopolitie Gast
Re: 3 auto's. Problemen, bedrijfsmatigheid, onderhoud, gemeente
@Grotebak,
Zolang je auto's verzekerd zijn, en geldige APK kunnen ze je niets maken. Je houdt nou eenmaal van Amerikanen
en mag dus rustig hobby'en (zolang je het milieu niet vervuild).
Er zijn echter gemeentes die denken een eigen wetgeving te kunnen maken en deze mensen opzadeld met boetes en berispingen (denk aan recentelijk geval in Almere).
Echter; een gemeentelijke AVP kan ook getoetst worden door de rechterlijke macht. In z'on geval zal de gemeente aan het korste eind trekken. Wat niet wil zeggen dat ze het je niet heel lastig kunnen maken
Zolang je auto's verzekerd zijn, en geldige APK kunnen ze je niets maken. Je houdt nou eenmaal van Amerikanen
Er zijn echter gemeentes die denken een eigen wetgeving te kunnen maken en deze mensen opzadeld met boetes en berispingen (denk aan recentelijk geval in Almere).
Echter; een gemeentelijke AVP kan ook getoetst worden door de rechterlijke macht. In z'on geval zal de gemeente aan het korste eind trekken. Wat niet wil zeggen dat ze het je niet heel lastig kunnen maken
-
Gast
- Infopolitie Gast
Ze zijn allen all-risk verzekerd uiteraard, en voorzien van geldige APK.
Staan ook allen op eigen naam, gedurende de gehele tijd dat ze in mijn bezit zijn.
Staan ook allen op eigen naam, gedurende de gehele tijd dat ze in mijn bezit zijn.
- rai
- In Memoriam
- Geslacht:
Je hebt je voornamelijk bezig gehouden met wet- en regelgeving voor wat betreft het parkeergebeuren.
Jouw verhaal lezende zal daar ook niet zo veel problemen zijn daar op dat vlak niets juridisch is die verbiedt dat personen van één huishouden maar een bepaald aantal voertuigen mag bezitten.
Waar je mogelijkerwijs wel problemen mee kan krijgen is het navolgende;
Jouw verhaal lezende zal daar ook niet zo veel problemen zijn daar op dat vlak niets juridisch is die verbiedt dat personen van één huishouden maar een bepaald aantal voertuigen mag bezitten.
Waar je mogelijkerwijs wel problemen mee kan krijgen is het navolgende;
Zo is er wet- en regelginig die bepaald dat er geen werkzaamheden op de openbare weg plaats mogen vinden die het milieu schaadt of KAN schaden.Omdat deze auto's uiteraard al wat ouder zijn, mankeert er wat regelmatiger iets aan dan bij een jonge leasebak.
Wel is het zo, dat ik rubberhoesjes vervang, dynamo vernieuw, nieuwe luchtfilter plaats, mooie bougiekabels, een nette geluidsinstallatie inbouw, etcetera.
-
Boefje
- Infopolitie Gast
Dat klopt Rai, maar dat is een aangelegenheid voor de milieuwetgeving (heterdaad, getuige ?), en daar kan de gemeente niets mee m.b.t. aantonen dat het bedrijfsmatig is.
-
Gast
- Infopolitie Gast
Inderdaad.
bovendien voer ik geen werkzaamheden uit die het millieu kunnen schaden.
regeltje kan dus nimmer van toepassing ziujn. Is feitelijk alleen olie verversen...
Ik vul alleen zo nu en dan wat bij. Verversen laat ik in de garage doen.
Wellicht zijn er, naast millieu, nog andere zaken die zouden kunnen spelen?
bovendien voer ik geen werkzaamheden uit die het millieu kunnen schaden.
regeltje kan dus nimmer van toepassing ziujn. Is feitelijk alleen olie verversen...
Ik vul alleen zo nu en dan wat bij. Verversen laat ik in de garage doen.
Wellicht zijn er, naast millieu, nog andere zaken die zouden kunnen spelen?
-
Thijs
- Infopolitie Gast
Wat zou kunnen, is dat de gemeente de indruk heeft dat u bedrijfsmatig bezig bent, namelijk alszijnde een inrichting. De wet milieubeheer omschrijft die als volgt:
inrichting: elke door de mens bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was, ondernomen bedrijvigheid die binnen een zekere begrenzing pleegt te worden verricht;
De dikgedrukte woorden zijn de drie belangrijkste criteria uit deze omschrijving. Begrenzing wil zeggen binnen een bepaald gebied (in dit geval bij u thuis). Bedrijvigheid spreekt voor zich (het sleutelen aan de auto's). Het laatste bestandsdeel om aan deze omschrijving te voldoen is bedrijfsmatigheid. OF in een omvang alsof deze bedrijfsmatig is. Dus ook als u het niet bedrijfsmatig doet/zegt te doen.
Op het moment dat u voldoet aan de omschrijving van een inrichting moet u een vergunning hebben. De weg welke de gemeente tracht te wandelen kan dus zijn om te bewijzen dat u een inrichting heeft zonder een vergunning, danwel zonder het gemeld te hebben.
inrichting: elke door de mens bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was, ondernomen bedrijvigheid die binnen een zekere begrenzing pleegt te worden verricht;
De dikgedrukte woorden zijn de drie belangrijkste criteria uit deze omschrijving. Begrenzing wil zeggen binnen een bepaald gebied (in dit geval bij u thuis). Bedrijvigheid spreekt voor zich (het sleutelen aan de auto's). Het laatste bestandsdeel om aan deze omschrijving te voldoen is bedrijfsmatigheid. OF in een omvang alsof deze bedrijfsmatig is. Dus ook als u het niet bedrijfsmatig doet/zegt te doen.
Op het moment dat u voldoet aan de omschrijving van een inrichting moet u een vergunning hebben. De weg welke de gemeente tracht te wandelen kan dus zijn om te bewijzen dat u een inrichting heeft zonder een vergunning, danwel zonder het gemeld te hebben.
Persoonlijk denk ik dat het "in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was" het meest listige is. Het hoeft dus niet bedrijfsmatig te zijn maar het sleutelen hoeft alleen maar op bedrijfsmatig te lijken om voor gaas te gaan.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
-
Boefje
- Infopolitie Gast
Indien TS alleen aan auto's sleuteld die op zijn naam staan zal dit moeilijk aan te tonen zijn..
Ben heel benieuwd waarmee de gemeente komt aanzetten.
Ben heel benieuwd waarmee de gemeente komt aanzetten.
Waaruit blijkt dat de gemeente bezig is u bedrijfsmatigheid in de schoenen te schuiven ? Als u af en toe sleutelt zal dat echt niet zomaar lukken. Feit is wel dat er klachten zijn uit de buurt, en dat de gemeente misschien wat probeert.
Misschien heeft u iets aan deze uitspraak ?
http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AZ0317
Misschien heeft u iets aan deze uitspraak ?
http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AZ0317
-
Clipsy
- Infopolitie Gast
De regeling die de TS zelf al vermeldt, heeft uitsluitend betrekking op bedrijven en filialen van bedrijven. Er moet een bedrijfsactiviteit zijn. Aangezien hier niets commercieels gebeurt en er bij de Kamer van Koophandel waarschijnlijk ook geen bedrijf in de autoibranche op dat adres ingeschreven zal staan, heeft de TS ten aanzien hiervan niets te vrezen.
De regeling geeft zelfs nog een uitzondering voor de eigen auto's van de ondernemer (zie lid 3 sub b). Als de privéauto's van de ondernemer al buiten dit verbod vallen, dan toch zeker ook de privéauto's van een niet-ondernemer. Want daarmee beoogt deze regeling die gelijk te stellen.
Hieronder nogmaals die regeling.
deze werkzaamheden;
Het bijvullen van olie op de openbare weg kán een milieudelict opleveren, want er kán natuurlijk geknoeid worden (terwijl er talloze van zichzelf lekkende auto's zijn; ik begrijp dat dat onrechtvaardig aanvoelt, maar het is niet anders). Zorg er dus voor dat er niets geknoeid wordt (gebruik bijvoorbeeld een goede trechter). En dat áls er geknoeid wordt, de olie opgevangen wordt (leg dus een groot stuk plastic onder de auto).
De regeling geeft zelfs nog een uitzondering voor de eigen auto's van de ondernemer (zie lid 3 sub b). Als de privéauto's van de ondernemer al buiten dit verbod vallen, dan toch zeker ook de privéauto's van een niet-ondernemer. Want daarmee beoogt deze regeling die gelijk te stellen.
deze werkzaamheden;
Het bijvullen van olie op de openbare weg kán een milieudelict opleveren, want er kán natuurlijk geknoeid worden (terwijl er talloze van zichzelf lekkende auto's zijn; ik begrijp dat dat onrechtvaardig aanvoelt, maar het is niet anders). Zorg er dus voor dat er niets geknoeid wordt (gebruik bijvoorbeeld een goede trechter). En dat áls er geknoeid wordt, de olie opgevangen wordt (leg dus een groot stuk plastic onder de auto).
-
Gast
- Infopolitie Gast
Deze uitspraak ziet er inderdaad zeer veelbelovend uit.
Nu zou ik bijzonder graag een dergelijk werkdocument mogen inzien om deze toets reeds preventief te doen.
Ik heb er op gezocht, maar kan niets vinden. Wellicht kunt u mij hieraan helpen?
Alvast erg bedankt.
Nu zou ik bijzonder graag een dergelijk werkdocument mogen inzien om deze toets reeds preventief te doen.
Ik heb er op gezocht, maar kan niets vinden. Wellicht kunt u mij hieraan helpen?
Alvast erg bedankt.
-
grotebak
- Infopolitie Gast
Nog even een andere vraag:
Hoe bepaalt men welke gereedschappen waarbij horen?
Zo heb ik bijvoorbeeld een tig-lasapparaat in huis, maar hier heb je niets aan om aan een auto mee te sleutelen. Dit is meer voor roestvast staal. Om aan auto's te lassen gebruimt men doorgaans een mig/mag lasapparaat.
Eveneens v.w.b. een boorkolom: deze heb ik reeds uit mijn jeugd, al ruim 20 jaar... (nog voordat ik zelfs een rijbewijs had
) Wordt een dergelijk apparaat dan meegeteld?
Ik ben erg benieuwd of zo'n invullijst nog voor enige interpretatie vatbaar is...
Hoe bepaalt men welke gereedschappen waarbij horen?
Zo heb ik bijvoorbeeld een tig-lasapparaat in huis, maar hier heb je niets aan om aan een auto mee te sleutelen. Dit is meer voor roestvast staal. Om aan auto's te lassen gebruimt men doorgaans een mig/mag lasapparaat.
Eveneens v.w.b. een boorkolom: deze heb ik reeds uit mijn jeugd, al ruim 20 jaar... (nog voordat ik zelfs een rijbewijs had
Ik ben erg benieuwd of zo'n invullijst nog voor enige interpretatie vatbaar is...
-
Guido
- Infopolitie Gast
Zoals Thijs al aangeeft, via de wet milieubeheer is mogelijk wel een optie voor de gemeente.Clipsy schreef:De regeling die de TS zelf al vermeldt, heeft uitsluitend betrekking op bedrijven en filialen van bedrijven. Er moet een bedrijfsactiviteit zijn. Aangezien hier niets commercieels gebeurt en er bij de Kamer van Koophandel waarschijnlijk ook geen bedrijf in de autoibranche op dat adres ingeschreven zal staan, heeft de TS ten aanzien hiervan niets te vrezen.
deze werkzaamheden;
De bedrijvigheid en de bedrijfsmatigheid zijn wel aan te tonen, bedrijfsmatigheid hoeft niet altijd te betekenen dat er een bedrag betaald moet worden voor de diensten.
-
africatwin
- Gewaardeerd lid
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Ik weet van een goedbedoelde hobbyist, lid van de transalpclub waar ik ook lid van ben, die erg handig is. Iedereen was bij hem thuis welkom om te komen sleutelen onder zijn begeleiding. Gezellig, in het weekend met een man of 3 lekker prutsen aan de motoren. De gemeente heeft het voor elkaar dat hij deze activiteiten niet meer thuis uit mag voeren. Pluspunt is dat hij dit gelijk maar bedrijfsmatig opgepakt heeft, en er nu zijn brood mee verdient!
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het je soms aardig moeilijk gemaakt kan worden door de gemeente! En dan is het slikken of stikken...
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het je soms aardig moeilijk gemaakt kan worden door de gemeente! En dan is het slikken of stikken...
Ooit was ik fanatiek sporter, tot ik er achter kwam dat je bekers en trofeeën gewoon kan kopen.... Nu ben ik overal de beste in!