Verlichting Brommer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast
Infopolitie Gast

Verlichting Brommer

Ongelezen bericht door Gast »

hallo,

Ik wil een crossmotorplaat op mijn brommer zetten, het vervelende ervan is dat ik dan geen verlichting meer hebt. Ik had daarom het idee om er ledjes in te verwerken want ik vind verlichting erg belangrijk. Ik heb al het een en ander gehoord dat ze het gaan verplichten om overdag ook de lampen aan te hebben. Mijn vraag is dus, zijn ledjes legaal en krijg ik daar geen gezeik mee als ik ze als gewone verlichting gebruik, of moet ik echt een brander erin maken?

MVG Max
rai
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht:

Re: Verlichting Brommer

Ongelezen bericht door rai »

Dan gaan we als eerste kijken waaraan een bromfiets moet voldoen qua verlichting, in casu het dimlicht.

Als eerste, wat is de definitie van dimlicht ???

Wetstekst

Artikel 1.1 Voertuigreglement

In dit besluit en de daarop berustende regelingen wordt, voor zover niet anders is bepaald, verstaan onder:

o. dimlicht: licht waarmee de weg vóór het voertuig wordt verlicht zonder dat hierdoor andere weggebruikers worden verblind of gehinderd;
Het moet dus de weg voor de bromfiets verlichten en mag dus niet verblindend of hinderend zijn.

Welke eisen worden er door het Voertuigreglement gesteld met betrekking tot verlichting op een bromfiets.

Wetstekst

Artikel 5.6.51 Voertuigreglement

1. Bromfietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:

a. een of twee dimlichten;

b. een of twee achterlichten;

c. een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;

d. een of twee remlichten indien de bromfiets een vermogen van meer dan 0,5 kW en een maximumsnelheid van meer dan 25 km/h heeft en in gebruik is genomen na 31 december 2006.

Wetstekst

Artikel 5.6.53 Voertuigreglement

1. De dimlichten en stadslichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.

2. De richtingaanwijzers mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.

3. De achterlichten mogen niet anders dan rood stralen.

4. De remlichten mogen niet anders dan rood stralen.

Wetstekst

Artikel 5.6.55 Voertuigreglement

1. De in de artikelen 5.6.51 en 5.6.52 bedoelde lichten moeten goed werken.

2. De verlichtingsarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.

3. De glazen van de verlichtingsarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt, dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.

4. Lichten met dezelfde functie moeten van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke of nagenoeg gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.

5. De in de artikelen 5.6.51 en 5.6.52 bedoelde lichten en retroreflectoren, voorzover het het lichtdoorlatend gedeelte betreft,
mogen ten hoogste een vierde deel zijn afgeschermd.

6. De in de artikelen 5.6.51 en 5.6.52 bedoelde retroreflectoren mogen geen gebreken vertonen die de retroreflectie beïnvloeden.

7. Remlichten van bromfietsen in gebruik genomen na 31 december 2006 moeten werken bij bediening van zowel de achterwielrem als de voorwielrem.

Wetstekst

Artikel 5.6.64 Voertuigreglement

1. Bromfietsen mogen, met uitzondering van groot licht, niet zijn voorzien van verblindende verlichting.

2. Bromfietsen mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers en de waarschuwingsknipperlichten, niet zijn voorzien van knipperende verlichting.

Wetstekst

Artikel 5.6.65 Voertuigreglement

Bromfietsen mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.6.51, 5.6.52, 5.6.57 en 5.6.58 is voorgeschreven of toegestaan.

M.i. is het dus niet toegstaan om "zomaar" even een paar ledjes in de plaat voorop te boren en plakken.

Ten eerste kun je je afvragen of op deze wijze de weg voor de bromfiets verlicht wordt.

Ten tweede, en ik denk dat dat veel belangrijker is, in hoeverre worden tegenliggers verblind door zomaar een paar ledjes die "ongecontroleerd" licht vooruit stralen.
M.i. voldoet het dus niet aan het gestelde in het VR en kun je dus niet spreken over dimlicht.

Zodra je het toch op deze wijze doet is het m.i. verlichting die valt onder de verbodsbepaling uit 5.6.65 en dus voorzien van meer lichten dan is toegestaan.
Gesloten