toegestaan gewicht aanhanger met rijbewijs BE

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1389
Lid sinds: 08 jan 2006, 13:23
Roepnaam: Jaap
Locatie: Ruinerwold
Geslacht:
Contact:

Re: toegestaan gewicht aanhanger met rijbewijs BE

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

@gelderblom,
Nu zit ik niet zo in dat arbeidstijdenbesluit, en het is behoorlijk taaie kost. Maar valt een particulier, die op zaterdag met z'n B-E oplegger >7500kg , z'n paarden naar een concours rijdt, daar wel onder? Hij is noch werknemer, noch werkgever.

j.l.
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7386
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: toegestaan gewicht aanhanger met rijbewijs BE

Ongelezen bericht door rai »

gelderblom schreef:

Wetstekst

Arbeidstijdenbesluit vervoer:

Artikel 2.1:1
1. Voor de toepassing van dit hoofdstuk en de daarop berustende bepalingen wordt, voor zover niet anders is bepaald, verstaan onder:
e. vrachtauto: motorrijtuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, van de Wet goederenvervoer over de weg, alsmede een losse trekker als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, onderdeel bb, van het <a target="_blank" href=http://www.infopolitie.nl/index.php?opt ... glement</a>;

Artikel 2.7:2
1. De bestuurder van een bus en de bestuurder van een vrachtauto met een toegestane maximummassa van meer dan 7500 kg, die geboren zijn na 30 juni 1955, hebben een door Onze Minister van Verkeer en Waterstaat erkend getuigschrift van vakbekwaamheid, of een gewaarmerkt afschrift daarvan, bij zich, waaruit blijkt dat zij met goed gevolg een opleiding voor bestuurder van een autobus, onderscheidenlijk van een vrachtauto, hebben gevolgd.


Wet Goederenvervoer over de weg

Artikel 1
1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
e. vrachtauto: een voor het vervoer van goederen ingericht motorrijtuig of geleed motorrijtuig alsmede een voor het vervoer van goederen ingerichte, met een motorrijtuig of geleed motorrijtuig samengevoegde, aanhangwagen;
Dus voor een BE-trekker met oplegger met een totale TMM boven de 7500 kg moet je ook een chauffeursdiploma hebben.
In dit geval is het de vraag wat er als inrichtingsomschrijving op het kentekenbewijs van de camper staat: inrichting als camper dan is het voertuig m.i. niet ingericht voor het vervoer van goederen. Staat dat er niet dan kan het wel eens problemen opleveren.

Mijns inziens is bovenstaande niet helamaal juist.
In mijn ogen heeft iemand die particulier, bv. tijdens zijn eigen verhuizing, en daarvoor een BE trekker-oplegger combinatie huurt, die een TTM heeft van meer als 7500 kg GEEN chauffeursdiploma nodig.

Bovenstaande artikelen 2.1:1 en 2.7:2 Arbeidstijdenbesluit vervoer, zijn een voortvloeisel uit artikel Artikel 5:12, tweede lid van de Arbeidstijdenwet.

Het tweede lid zegt:

Wetstekst

Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen, met uitzondering van arbeid verricht door defensiepersoneel, regels worden gesteld die afwijken van, in de plaats komen van of strekken tot aanvulling van het bij paragraaf 5.2 bepaalde, ten aanzien van arbeid verricht door:

a. personen, werkzaam in of op railvoertuigen of motorrijtuigen;

b. personen, werkzaam aan boord van luchtvaartuigen, zee- of binnenschepen;

c. loodsen.
Het gaat dus om aanvullende eisen voor personen die ARBEID verrichten.


Iemand die in prive-omstandigheden dus die BE combinatie met een TTM > 7500 kg rijdt, heeft m.i. dus GEEN chauffeursdiploma nodig, aangezien hij niet valt onder de regelgeving gesteld in de Arbeidstijdenwet.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14438
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: toegestaan gewicht aanhanger met rijbewijs BE

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Rai heeft gelijk. Er moet sprake zijn van een bepaalde vorm van 'beroepsvervoer' en zelfs dan bestaan er nog de nodige uitzonderingen op de regel:
Chauffeursdiploma
Een chauffeur moet in het bezit zijn van een chauffeursdiploma als hij werkzaam is in het beroepsvervoer en geboren na 30 juni 1955. De bestuurder moet dit diploma of een gewaarmerkte kopie tijdens zijn werkzaamheden bij zich hebben.

Vrijstellingen
Vrijgesteld zijn onder meer:

* chauffeurs die minder dan 12 uur per week beroepsvervoer verrichten;
* chauffeurs die rijden voor een werkgever die niet in Nederland is gevestigd;
* chauffeurs die over een omwisselbaar buitenlands (groot) rijbewijs beschikken;
* chauffeurs die een "code 70"-rijbewijs bezitten (buitenlands rijbewijs);
* chauffeurs die rijden in een vrachtauto met een toegestaan maximum gewicht van maximaal 7500 kilo.

Daarnaast is vrijstelling mogelijk voor verschillende soorten vervoer. Bijvoorbeeld voor het vervoer van landbouwproducten van de teeltplaats naar de veiling of voor de rijdende bibliotheek.

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
KaPiche
Stamgast
Stamgast
Agent
Berichten: 1051
Lid sinds: 10 jan 2004, 01:26
Roepnaam: Papa
Locatie: Omgeving Nederland
Geslacht:
Leeftijd: 43
Contact:

Re: toegestaan gewicht aanhanger met rijbewijs BE

Ongelezen bericht door KaPiche »

rijschoollucassen schreef: Kapiche,

Het gaat hier om een camper. ik denk dat je een caravan voor ogen hebt.

j.l.
MotoRon schreef: Ik heb nergens iets gelezen over een caravan Kapiche.
Hmm even niet goed genoeg gelezen. Ik lees camper, maar mijn verstand liet een foto van een caravan zien... :thanks:
Ben toe aan vakantie..nog twee weken
~Wegens gebrek aan personeel werken er bij de politie mensen, ze zijn zeldzaam dus behandel ze met respect~
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1389
Lid sinds: 08 jan 2006, 13:23
Roepnaam: Jaap
Locatie: Ruinerwold
Geslacht:
Contact:

Re: toegestaan gewicht aanhanger met rijbewijs BE

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

zijlvaart67 schreef:Rai heeft gelijk. Er moet sprake zijn van een bepaalde vorm van 'beroepsvervoer' en zelfs dan bestaan er nog de nodige uitzonderingen op de regel:
Chauffeursdiploma
Een chauffeur moet in het bezit zijn van een chauffeursdiploma als hij werkzaam is in het beroepsvervoer en geboren na 30 juni 1955. De bestuurder moet dit diploma of een gewaarmerkte kopie tijdens zijn werkzaamheden bij zich hebben.

Vrijstellingen
Vrijgesteld zijn onder meer:

* chauffeurs die minder dan 12 uur per week beroepsvervoer verrichten;
* chauffeurs die rijden voor een werkgever die niet in Nederland is gevestigd;
* chauffeurs die over een omwisselbaar buitenlands (groot) rijbewijs beschikken;
* chauffeurs die een "code 70"-rijbewijs bezitten (buitenlands rijbewijs);
* chauffeurs die rijden in een vrachtauto met een toegestaan maximum gewicht van maximaal 7500 kilo.

Daarnaast is vrijstelling mogelijk voor verschillende soorten vervoer. Bijvoorbeeld voor het vervoer van landbouwproducten van de teeltplaats naar de veiling of voor de rijdende bibliotheek.
Kijk, ik wist dat er iets was, maar niet waar ik het vinden moest. Bedankt, ik heb het weer helder.

j.l.
Gesloten