gewicht aanhangwagen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Ramón
Infopolitie Gast

gewicht aanhangwagen

Ongelezen bericht door Ramón »

Hallo

wat ik me afvraag,
overal staat het duideluik uitgelegd hoe het zit met het rijden met een aanhanger,
echter kan ik niet vinden of het TOEGESTAAN is om te rijden met een aanhanger met een hoger toegestaan gewicht dan de maximale treklast van je auto,
dus bijvoorbeeld, ik heb een BE rijbewijs en een auto die maximaal 1300 kilo mag trekken,
ik hang hier een autoambulance achter van max 2000 kilo...
mag dit?

alvast bedankt!

Ramón
Gebruikersavatar
Ramón
Infopolitie Gast

Re: gewicht aanhangwagen

Ongelezen bericht door Ramón »

Wat dus mijn vraag eigenlijk is...
is het verboden om met een aanhanger te rijden welke zwaarder is dan de treklast op je kenteken?
Gebruikersavatar
Mofkap
Infopolitie Gast

Re: gewicht aanhangwagen

Ongelezen bericht door Mofkap »

Ja, dat is verboden.

Het staat in het voertuigreglement.

Wetstekst

Artikel 5.18.17

1. Voertuigen mogen niet zodanig zijn beladen dat de toegestane maximum last van enige as of asstel, de maximum last onder de koppeling, dan wel de toegestane maximum massa van het voertuig wordt overschreden of de som van de aslasten, uitgezonderd de aslasten van niet autonome aanhangwagens, meer bedraagt dan de toegestane maximum massa.

2. Indien van een aanhangwagen met toepassing van dit besluit de waarden, bedoeld in het eerste lid, niet kunnen worden vastgesteld, geldt voor deze aanhangwagen een toegestane maximum massa van 750 kg.

Artikel 5.18.18

1. Onverminderd artikel 5.12.7 mag de totale massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan de in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig vermelde toegestane maximum te trekken massa. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto's, bedrijfsauto's of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:
a. de ledige massa van het trekkend motorrijtuig, of
b. de massa in bedrijfsklare toestand van het trekkend motorrijtuig.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: gewicht aanhangwagen

Ongelezen bericht door Gast »

Oké dank je wel!
hier zocht ik naar!
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1389
Lid sinds: 08 jan 2006, 13:23
Roepnaam: Jaap
Locatie: Ruinerwold
Geslacht:
Contact:

Re: gewicht aanhangwagen

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Dit is niet verboden, ik geef er zelfs les mee. Mijn auto mag 1300 kg trekken, de aanhanger mág beladen worden tot 1800 kg, dus mag volgeladen niet achter de auto. De aanhanger is echter beladen tot 1200 kg, en mag dus wel achter de auto.

Kort gesteld: zónder BE rijbewijs, rekenen met 'papieren' gewichten (mag beladen worden tot) (en niet boven 3500 kg ttm combi)
Mét BE, rekenen met daadwerkelijke gewichten ( is beladen tot)

@ron, ik denk dat je over het BE-rijbewijs wat TS heeft, hebt heen gelezen.

groeten,

j.l.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: gewicht aanhangwagen

Ongelezen bericht door Gast »

Dus ik mag wel met BE met een autoambulance achter mijn opel astra rijden... ?
Gebruikersavatar
Flik
Inventaris
Inventaris
Berichten: 1928
Lid sinds: 04 nov 2005, 13:18
Locatie: Groningen
Geslacht:
Leeftijd: 48
Contact:

Re: gewicht aanhangwagen

Ongelezen bericht door Flik »

Gast schreef:Dus ik mag wel met BE met een autoambulance achter mijn opel astra rijden... ?
Als je er maar op let, dat het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger niet het max te trekken gewicht van de auto overschrijdt.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: gewicht aanhangwagen

Ongelezen bericht door Gast »

ok, nu snap ik het helemaal!
dank je wel!
Gesloten