Snelheidsovertreding

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

*dorpie*
Infopolitie Gast

Snelheidsovertreding

Bericht door *dorpie* » 13 nov 2017 20:10

Onlangs zijn wij met 2 personen op 2 verschillende motoren weggeweest. Wij werden achterop gereden door een mooie BMW met 2 agenten erin.
Deze auto gaf een stopteken. Beide stopten we, aangezien we samen aan het rijden waren. Ze hielden ons aan wegens een snelheidsovertreding. Geen film, geen laser, geen meting (voor zover wij weten) aangezien er op de boete ook geen correctie is uitgevoerd.
Nu krijgen wij ook beiden een boete! Van het aantal km te hard gereden. Nu is mijn vraag, had de voorste door kunnen rijden? of was deze bekeurd voor het negeren van een stopteken.
Of kan ik met enige moeite de boete aanvechten voor de voorste rijder, aangezien ze de laatste al te pakken hebben?

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: Snelheidsovertreding

Bericht door Frans » 13 nov 2017 20:38

Ik snap het niet, je zegt zelf dat je allebei het stopteken hebt gehad, althans gezien en allebei bent gestopt en allebei ook een bekeuring hebt gehad. Hoezo zou je boete willen aanvechten dan, op welke grond? Zelfs als het stopteken niet correct gegeven zou zijn (de transparant) doet dat toch nog niets af aan de snelheidsoverttreding die gemeten wordt met een auto met geijkte meter.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Hilde12
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde12 » 13 nov 2017 21:10

*dorpie* schreef:
13 nov 2017 20:10
Nu krijgen wij ook beiden een boete! Van het aantal km te hard gereden.
Ehhh.. ja.. allebei te hard is allebei een bekeuring..

*dorpie* schreef:
Nu is mijn vraag, had de voorste door kunnen rijden? of was deze bekeurd voor het negeren van een stopteken.
Als het stopteken ook voor hem gold dan had het niet handig geweest om door te rijden.
*dorpie* schreef:
Of kan ik met enige moeite de boete aanvechten voor de voorste rijder, aangezien ze de laatste al te pakken hebben?
En deze moet je echt even uitleggen want met alle wil van de wereld begrijp ik écht niet waarom je de boete als voorste rijder niet zou moeten krijgen als de laatste hem ook krijgt...
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 13 nov 2017 21:56

Als er geen correctie wordt toegepast dan is dat wel een reden voor bezwaar. Ik zou eerst de boete afwachten en zien wat er op staat.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 14 nov 2017 13:22

Ik stel me zo voor dat de BMW achter het duo is gaan rijden met transparant. Ze zijn allebei gestopt, maar de voorste bedenkt achteraf of hij door had kunnen rijden. Transparant werkt niet oneindig door van Kruisdonk tot de Amstel.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 14 nov 2017 13:46

Vent schreef:
14 nov 2017 13:22
Ik stel me zo voor dat de BMW achter het duo is gaan rijden met transparant. Ze zijn allebei gestopt, maar de voorste bedenkt achteraf of hij door had kunnen rijden. Transparant werkt niet oneindig door van Kruisdonk tot de Amstel.
Ik ben het helemaal met je eens Vent, volledig (en dat gebeurt niet altijd).

MAAR... als de voorste niet had gestopt had ie m waarschijknlijk op kenteken thuis gekregen... nu is ie wel gestopt en heeft de bestuurder hem op naam gekregen. Het simpele feit dat met 1 transparant 2 motoren zijn gestopt maakt niet dat d ebekeuring voor de voorste niet rechtsgeldig zou zijn omdat "het stopteken alleen rechtsgeldig zou zijn voor de achterste", want dat is wat TS eigenlijk impliceert toch?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Bericht door racefiets » 14 nov 2017 14:46

Dan zal er wel goed omschreven moeten zijn dat beide motoren even hard gereden hebben. Ik kan me vergissen maar je kan maar achter 1 voertuig rijden en de snelheid controleren. Voor hetzelfde geld moet de achterste rijder een stukje afstand inhalen en rijd daardoor sneller dan nummer 1. Het is dan niet terecht om beide op te schrijven voor de hogere snelheid.

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 14 nov 2017 14:57

TS vraagt (ook) of de voorste boete voor negeren stopteken had kunnen krijgen. Dat lijkt me niet.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 14 nov 2017 15:27

Vent schreef:
14 nov 2017 14:57
TS vraagt (ook) of de voorste boete voor negeren stopteken had kunnen krijgen. Dat lijkt me niet.
Ik denk van wel, wel vanaf het moment dat hij het heeft gezien... ;)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 14 nov 2017 15:55

racefiets schreef:
14 nov 2017 14:46
Ik kan me vergissen maar je kan maar achter 1 voertuig rijden en de snelheid controleren.

Dit is nooit een probleem. Een meting vindt over een grotere afstand plaats en als er 'gemiddeld' maar met dezelfde snelheid wordt gereden.
Dat is het mooie van een goede 'trajectmeting'; het gaat om het gemiddelde en dan gaan ze allebei even hard.

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Bericht door racefiets » 14 nov 2017 21:03

Bij een trajectmeting wel enkel wat houd je dan aan als begin en eindpunt als de 2 motor rijders niet naast elkaar rijden maar enige afstand uit elkaar en hoe vergelijk je die afstand weer bij het af tikken? Je blijft hoe dan ook een verschil houden terwijl je dit niet kan onderbouwen. Er is niets zo moeilijk als afstand schatten tussen 2 voorwerpen die een eindje van je vandaan zijn.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 15 nov 2017 00:42

Lang niet zo boeiend als dat je vermoedt.. Je denkt veel te krampachtig. Het komt echt niet op een kilometertje meer of minder. Dat blijkt al uit de tenlastelegging:

Aan de verdachte is ten laste gelegd, dat:
hij op of omstreeks 08 maart 2008 in de gemeente [gemeente] buiten de bebouwde kom, als bestuurder van een motorvoertuig (personenauto) op de voor het openbaar verkeer openstaande weg, de [straat 1], niet zijnde een autoweg of autosnelweg, heeft gereden met een snelheid van ongeveer 132 kilometer per uur, in elk geval de aldaar toegestane maximumsnelheid van 80 kilometer per uur met meer dan 30 kilometer per uur heeft overschreden.

Zo wordt het eea standaard omschreven en dat is al een indicatie dat men niet houdt van 'kommaneuken', ook niet qua bewijsmiddelen:

Gelet op het feit dat de snelheidsovertreding met behulp van een boordsnelheidsmeter van een dienstvoertuig van de politie niet op directe wijze kan worden vastgesteld, maar wordt afgeleid van de met het dienstvoertuig gereden snelheid, is het voor de betrouwbaarheid van het meetresultaat onder andere van belang dat de tussenafstand tussen beide voertuigen over de meetafstand gelijk of nagenoeg gelijk blijft. Om dat te kunnen controleren dient volgens paragraaf 4.4. van de Aanwijzing het proces-verbaal de tussenafstand met de vaststelling dat de onderlinge afstand tijdens het meten van de snelheid gelijk dan wel nagenoeg gelijk bleef, te vermelden. Deze Aanwijzing dient echter niet zo strikt te worden uitgelegd, dat in alle gevallen waarin blijkt dat tijdens een dergelijke snelheidsmeting het gevolgde voertuig uitloopt op het dienstvoertuig, er sprake is van een onherstelbaar vormverzuim. Dat standpunt is in zijn algemeenheid onjuist is en wordt door het hof verworpen.

Gewoon een voorbeeldje van een willekeurige uitspraak. Simpel samengevat; het is gauw goed (een gelijkblijvende afstand is niet eens een keiharde eis!), te hard is te hard en zolang je de snelheid maar niet stukken hoger inschat is men al tevreden..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 15 nov 2017 07:47

Maar bestaat de optie "uitlopen" niet meer. Als beide motoren uitlopen terwijl de politieauto bijvoorbeeld 140 rijdt, dan kun je beide motoren verbaliseren voor in ieder geval 140 km/h minus correcties. En of de ene dan met 6 km/ en de andere met 10 km /h uitloopt is niet belangrijk.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Plaats reactie