Vragen over overtredingen en misdrijven

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Re: Vragen over overtredingen en misdrijven

Bericht door Frans » 17 jul 2017 17:33

lilly12 schreef:
17 jul 2017 17:24
Hallo allemaal.

Huisvredebreuk geld toch op een evenement. Ik ben gelukkig geslaagd. Bedankt in iedergeval !

groetjes
:lol:

En WAAR ben je precies voor geslaagd nu Lilly?

PS, op een vreemde weird way toch van harte gefeliciteerd :-D
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 17 jul 2017 17:55

lilly12 schreef:
17 jul 2017 17:27
Ik dacht ook dat huisvredebreuk enkel van toepassing is op een woning..
Maar als je het artikel leest zie je toch dat dit begint met
Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf
Dus ieder besloten erf valt onder de reikwijdte van art 138. Nu denk ik dan meer aan een tuin bij een woning dan aan een evenement, en daarom ben ik ook wel nieuwsgierig, net als Frans, wat voor evenement dit is.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 17 jul 2017 18:41

lilly12 schreef:
12 jul 2017 21:42
Ik moet namelijk een verslag maken over de particuliere beveiliging evenementen
Ik heb het hele onderwerp eens terug gelezen. Rustig, onbevooroordeeld.

Lilly, je moest dus om te beginnen geen verslag maken maar je was je voor aan het bereiden op een examen. Tot zover.... integriteit als ik het zo mag noemen. En daar viel je vervolgens volledig over mij heen toen ik er wat van zei want jeetje, hoe kon ik toch denken dat we je zouden helpen met je huiswerk
lilly12 schreef:
13 jul 2017 13:44
Als ik had gewild dat u of iemand anders mijn huiswerk zou maken.. had ik dat wel aangegeven .. Beetje apparte reactie maar goed.
Uiteindelijk blijkt dus dat het een toch huiswerk voor een examen was en dat geeft niks want we hielpen je... met hele duidelijke en heldere uiteenzetting van het verschil tussen HUISvredebreuk en LOKAALvredebreuk (verschil tussen art 138 en 139 sr) maar op de een of andere manier pikte je het niet echt op. Geeft niks. In plaats van de kennis die hier zit, en geloof me, dat is een enorme brok theoretische én praktische politie- wets en ervaringskennis en kunde... roep je heel simpel het verkeerde... en ga je verder...

En dan heb je examen gehad en wat blijkt: je bent geslaagd met wonder boven wonder de kennis dat een evenement het begrip huisvredebreuk kent.

Lilly, met alle respect, je "diploma" of wat je dan ook gehaald mag hebben bij welke "examinator" dan ook... en ik weet verder niet wie je heeft verteld dat een evenement valt onder "huisvredebreuk".... kolder. Het maakt je diploma voor mij evenveel waard als een zegeltje van een pak koffie, de examinator die dat vertelde een... "onkundig man" (oeh... wat druk ik me beleefd uit vandaag) en ik hoop echt niet dat dit het niveau is van "onze Nederlandse evenementenbeveiligers" want jeetje... de ervaringen met Lilly zijn samengevat niet erg positief.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

MarcH
Inventaris
Inventaris
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door MarcH » 17 jul 2017 19:16

Frans schreef:
17 jul 2017 18:41
En dan heb je examen gehad en wat blijkt: je bent geslaagd met wonder boven wonder de kennis dat een evenement het begrip huisvredebreuk kent.

(...) en ik weet verder niet wie je heeft verteld dat een evenement valt onder "huisvredebreuk".... kolder.
Ik denk dat ik wel begrijp waar het vandaan komt.

Artikel 138 Sr stelt huisvredebreuk, lokaalvredebreuk en erfvredebreuk strafbaar, maar wordt ook wel in één woord "huisvredebreuk" genoemd.
Artikel 139 Sr stelt een bijzondere vorm van lokaalvredebreuk strafbaar, namelijk in "een voor de openbare dienst bestemd lokaal". Sommigen noemen dit (ten onrechte) "lokaalvredebreuk".

Tenzij een evenement wordt gehouden in een overheidsgebouw, kan art. 139 Sr nooit van toepassing zijn. Er kan wel sprake zijn van erfvredebreuk als het evenemententerrein "kenbaar van de omgeving is afgescheiden". De Hoge Raad heeft namelijk al in 1916 geoordeeld dat met erf in art. 138 Sr niet alleen wordt gedoeld op het erf bij een woning. Vervolgens liet de Hoge Raad het oordeel van het hof dat een afgesloten kerkhof een besloten erf was in stand. Enkele jaren geleden heeft de Hoge Raad nog een veroordeling voor erfvredebreuk in stand gelaten met betrekking tot een verdachte die wederrechtelijk een bouwterrein was binnengedrongen. Criterium is of het erf "kenbaar van de omgeving is afgescheiden".
Be yourself, no matter what they say ...

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 17 jul 2017 20:31

Dank je wel Marc, maar met alle respect, je moet het met me eens zijn dat dit voor iemand die denkt dat wanneer er "huisregels" zijn er dus ook automagisch (pun intended) huisvredebreuk kan plaatsvinden niet 1, niet 2 maar 5 niveaus te moeilijk is, en dat bedoel ik serieus nog steeds met alle respect.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

MarcH
Inventaris
Inventaris
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door MarcH » 17 jul 2017 20:42

Jep, mijn bericht gaat er dan ook puur over dat juridisch gezien "huisvredebreuk" op een evenemententerrein mogelijk is.
Be yourself, no matter what they say ...

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 17 jul 2017 20:59

Ongetwijfeld, met dank voor de toelichting!

:like:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Plaats reactie