Sneeuwkettingen en Spikes
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
Sneeuwkettingen en Spikes
Hoe zit het met het gebruik van sneeuwkettingen en spikebanden in Nederland? Wat is toegestaan en wat niet?
Als ik internet mag geloven zijn spikebanden niet toegestaan op auto's. Maar goed, alles wat op internet staat hoeft geen waarheid te zijn. Hoe zit dat dus voor auto's, motoren, brommers, fietsen, etc.? Ik spreek dan wel over de openbare weg.
Wat betreft sneeuwkettingen kan ik totaal tegenstrijdige berichten vinden. Op de site van Dunlop (bandenmerk) staat dat er geen specifieke regelgeving is voor het gebruik van sneeuwkettingen in Nederland. Maar op andere sites staat weer dat het verboden is. En ook hier weer de vraag, hoe zit het met sneeuwkettingen voor diverse soorten voertuigen in Nederland op de openbare weg. Wat is toegestaan?
Als ik internet mag geloven zijn spikebanden niet toegestaan op auto's. Maar goed, alles wat op internet staat hoeft geen waarheid te zijn. Hoe zit dat dus voor auto's, motoren, brommers, fietsen, etc.? Ik spreek dan wel over de openbare weg.
Wat betreft sneeuwkettingen kan ik totaal tegenstrijdige berichten vinden. Op de site van Dunlop (bandenmerk) staat dat er geen specifieke regelgeving is voor het gebruik van sneeuwkettingen in Nederland. Maar op andere sites staat weer dat het verboden is. En ook hier weer de vraag, hoe zit het met sneeuwkettingen voor diverse soorten voertuigen in Nederland op de openbare weg. Wat is toegestaan?
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Re: Sneeuwkettingen en Spikes
Sneeuwkettingen en spike's zijn in Nederland niet toegestaan. In Nederland zijn ze, maar dat is mijn mening, ook totaal overbodig...
De enige uitzondering hierop zijn brandweervoertuigen. Voor hen is er wel een regeling die het toestaat, maar daar blijft het bij...
De enige uitzondering hierop zijn brandweervoertuigen. Voor hen is er wel een regeling die het toestaat, maar daar blijft het bij...
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
- rijschoollucassen
- Stamgast
- Roepnaam: Jaap
- Geslacht:
Het gebruik van spijkerbanden en sneeuwkettingen is bij mijn weten in NL niet toegestaan.
j.l.
j.l.
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Winterbanden zijn voor de Nederlandse winteromstandigheden meer dan afdoende! Spikes en kettingen zijn alleen zinvol op verijste hellingen. Bovendien dient er een afdoende dikke laag sneeuw/ijs te zijn om kettingen of spikes het werk te laten doen en het wegdek te beschermen.
Afgelopen vrijdagavond tweedehands een setje velgen en winterbanden (met nog ruim 7,5 mm profiel) voor mijn Transit op kop getikt. Verkoper had ze liggen voor een nieuwe transit, maar kon ze niet plaatsen vanwege te grote remschijven. Hij plaatste zijn advertentie om 21.35 uur; om 22.15 lagen zij achter in mijn auto! Zaterdagochtend onder de bus en de afgelopen twee dagen al heel veel lol van gehad!!!
Afgelopen vrijdagavond tweedehands een setje velgen en winterbanden (met nog ruim 7,5 mm profiel) voor mijn Transit op kop getikt. Verkoper had ze liggen voor een nieuwe transit, maar kon ze niet plaatsen vanwege te grote remschijven. Hij plaatste zijn advertentie om 21.35 uur; om 22.15 lagen zij achter in mijn auto! Zaterdagochtend onder de bus en de afgelopen twee dagen al heel veel lol van gehad!!!

Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak

- SWAT
- 24 uurs servicer
- Geslacht:
- Leeftijd: 64
Dit zijn van die dagen dat je nog blijer bent met je 4x4 ook al is hij inmiddels 17 jaar oud.....
Stay safe out there.
-
- Infopolitie Gast
Ik vind alles goed
ben toch lekker vrij en heb op normale banden (geen winter) gewoon rustig kunnen rijden vandaag.
Als je maar mak aandoet dan gaat alles goed. (ik mis mijn 4x4 wel)

Als je maar mak aandoet dan gaat alles goed. (ik mis mijn 4x4 wel)
-
- Infopolitie Gast
Winterbanden zullen ongetwijfeld hun nut hebben. Maar als je bijna geen auto rijdt, loont het bijna niet. Maar goed, daar ging m'n vraag ook niet over. Want met sneeuwkettingen rijden heeft ook niet mijn voorkeur; dat gehobbel. Ik heb gisteren na een glijpartijtje met m'n auto. Gewoon stapvoets rijdend; stationair in z'n 1 en dan een bocht naar links. De achterkant wilde toch liever rechtdoor. Niet dat sneeuwkettingen daarbij helpen als je voorwielaandrijving hebt
Die achterkant was dan net zo hard aan het glijden gegaan. En spikebanden zal ik al helemaal niet kopen als ik zelfs nog geen geld heb gestoken in winterbanden (of sneeuwkettingen). Ik rijd veel te weinig met de auto om winterbanden zichzelf terug te laten verdienen. Voor mij is het denk ik zinniger om gewoon de auto te laten staan in zulke gevallen, die paar keer dat het echt nodig is.
Levensgevaarlijk is denk ik inderdaad wat overtrokken commentaar. Tja, als je met 80 over een bijna onbegaanbare snelweg gaat, dan wil het wel levensgevaarlijk zijn maar als je je snelheid aanpast zal het vast niet meer levensgevaarlijk zijn maar eerder puur blikschade wat je als gevolg hebt. Ik hoop dat dat 'watjes' dan ook alleen slaat op de term 'levensgevaarlijk' en niet zozeer op het wel/niet de weg op gaan.
@zijlvaart67
Valt dat ook ergens terug te vinden in de wet dat je geen spikes en/of sneeuwkettingen mag gebruiken? Op http://www.wetten.nl heb ik gezocht op sneeuwketting, op spike, op spijkerband maar niets gevonden. Ik heb op de site van de ANWB wel een stuk gevonden wat doet denken aan voertuigeisen. Maar dat kan ik in de wet dus weer niet terugvinden. Enig idee waar ik het wel kan vinden in de wet?

Levensgevaarlijk is denk ik inderdaad wat overtrokken commentaar. Tja, als je met 80 over een bijna onbegaanbare snelweg gaat, dan wil het wel levensgevaarlijk zijn maar als je je snelheid aanpast zal het vast niet meer levensgevaarlijk zijn maar eerder puur blikschade wat je als gevolg hebt. Ik hoop dat dat 'watjes' dan ook alleen slaat op de term 'levensgevaarlijk' en niet zozeer op het wel/niet de weg op gaan.
@zijlvaart67
Valt dat ook ergens terug te vinden in de wet dat je geen spikes en/of sneeuwkettingen mag gebruiken? Op http://www.wetten.nl heb ik gezocht op sneeuwketting, op spike, op spijkerband maar niets gevonden. Ik heb op de site van de ANWB wel een stuk gevonden wat doet denken aan voertuigeisen. Maar dat kan ik in de wet dus weer niet terugvinden. Enig idee waar ik het wel kan vinden in de wet?
-
- Infopolitie Gast
2 dingen:
- In Oostenrijk heb ik met sneeuwkettingen gereden en daar heb je die dingen nodig anders kom je simpelweg de berg niet op of af. In het agemeen kun je de omstandigheden in Nederand niet met die in de Alpen vergelijken. Praten over sneeuwkettingen als er 30 cm sneeuw valt is (denk ik) totaal zinloos.
- Puur theoretisch gezien ken ik geen regel waarin expliciet wordt gesteld dat ze in nederland verboden zijn.
Als je ze toch onder legt en je rijdt de weg kapot, is dat (denk ik) wel op een bestaande manier te ondervangen. Zoals dat nu ook al is als er regelmatig een stuk asfalt moet worden vervangen.
- In Oostenrijk heb ik met sneeuwkettingen gereden en daar heb je die dingen nodig anders kom je simpelweg de berg niet op of af. In het agemeen kun je de omstandigheden in Nederand niet met die in de Alpen vergelijken. Praten over sneeuwkettingen als er 30 cm sneeuw valt is (denk ik) totaal zinloos.
- Puur theoretisch gezien ken ik geen regel waarin expliciet wordt gesteld dat ze in nederland verboden zijn.
Als je ze toch onder legt en je rijdt de weg kapot, is dat (denk ik) wel op een bestaande manier te ondervangen. Zoals dat nu ook al is als er regelmatig een stuk asfalt moet worden vervangen.
- ThunderSTreak
- Moderator
- Geslacht:
Spikes zijn verboden o.g.v. de regeling voertuigen waar in het deel bedrijfswagens in elk geval staat dat banden geen uitstekende metalen delen mogen hebben.
Opmerkelijk is verder wel dat volgens dezelfde regeling voertuigen sneeuwkettingen medebepalend kunnen zijn voor de bepaling van breedte van het voertuig. Zou dat dan inhouden dat je wel gebruik mag maken van sneeuwkettingen???
Opmerkelijk is verder wel dat volgens dezelfde regeling voertuigen sneeuwkettingen medebepalend kunnen zijn voor de bepaling van breedte van het voertuig. Zou dat dan inhouden dat je wel gebruik mag maken van sneeuwkettingen???
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak

- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Schaf een Subaru (of iedere andere four-wheeldrive aan; ik lach iedereen uit...
Hier vallen de spike's onder, maar ook de sneeuwkettingen. Feitelijk doe je niets anders dan je band voorzien van metalen schakels. Of je moet sneeuwkettingen gaan gebruiken die niet van metaal zijn, maar van een materiaal dat ook niet vergelijkbaar is met metaal en dat ook niet zo snel schade aanricht aan het wegdek. Slijten ze waarschijnlijk harder, maar toemaar... Tegenwoordig moeten er wel dergelijke kunststoffen bestaan...

Wetstekst
Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.Hier vallen de spike's onder, maar ook de sneeuwkettingen. Feitelijk doe je niets anders dan je band voorzien van metalen schakels. Of je moet sneeuwkettingen gaan gebruiken die niet van metaal zijn, maar van een materiaal dat ook niet vergelijkbaar is met metaal en dat ook niet zo snel schade aanricht aan het wegdek. Slijten ze waarschijnlijk harder, maar toemaar... Tegenwoordig moeten er wel dergelijke kunststoffen bestaan...
'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast

Dat is een helder en denk ik sluitend antwoord.
Wat betreft alternatieven: een jaar of wat geleden waren er ook van die 'kussenslopen' (sneeuwhoezen) die je om je banden kon doen:
http://www.trucktyres.com/index.php?id=23

Die zullen dus wel toegestaan zijn. Maar net wat je zegt, hoe het met de slijtage zit aan die dingen.....
Ik blijf voorlopig toch gewoon maar wat rustiger aan doen met optrekken, afremmen en bochten maken.
- willem58
- Stamgast
- Roepnaam: Willem
- Twitter: @Vrijwil_politie
- Geslacht:
De straat uit en een nieuwe set monteren. ( En dan bedoel ik niet de Laan van Meerdervoort uitrijden. Dat haal je niet.Fietserw schreef::Die zullen dus wel toegestaan zijn. Maar net wat je zegt, hoe het met de slijtage zit aan die dingen.....
.

Een diender en een kat worden beide niet nat.