quad registreren als landbouwvoertuig
Moderator: Moderatorteam
-
Wetterskipper TS
- Infopolitie Gast
quad registreren als landbouwvoertuig
Kun je een quad laten registreren als landbouwvoertuig? Zo ja, moet hij dan begrenst zijn op 25 km/u of mag je gewoon niet harder rijden dan 25 km/u. Tevens hoe zit het dan met gordel- en helmplicht?
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Re: quad registreren als landbouwvoertuig
Als ik logisch nadenk zeg ik nee, maar dat heeft totaal geen wettelijke onderbouwing.
Quad -> landbouwvoertuig

Quad -> landbouwvoertuig
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Quads worden wel vaker als landbouwvoertuig geregistreerd, compleet met het GV-kenteken. Gevolg is dat deze quads met een kennisgeving van inbeslagneming eindigen op de binnenplaats van een politiebureau en dat er een proces-verbaal wordt opgemaakt tegen de eigenaar.
Ga er maar van uit dat een quad zoals je die bij een motorzaak kunt kopen nooit een landbouwvoertuig of een voertuig met beperkte snelheid kan worden.
Ga er maar van uit dat een quad zoals je die bij een motorzaak kunt kopen nooit een landbouwvoertuig of een voertuig met beperkte snelheid kan worden.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Geen enkel landbouwvoertuig wordt geregistreerd. Het is een landbouwtrekker of niet, het is een rijdend werktuig of niet,het is een motorrijtuig met beperkte snelheid of niet.
Wat is een landbouwtrekker:
Kan dat een quad zijn. Volgens mij wel, maar dan moet hij wel voldoen aan de eisen zoals hierboven omschreven. Dat is niet een trekhaak monteren. Nee, dan zal er ook een hefinriching en/of een aftakas moeten zijn, om zo maar wat te noemen.
Dan is het makkelijker een een motorrijtuig met beperkte snelheid te maken. Wat is dat:
a. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;
b. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen;
Hij moet dus o.a. zijn ingericht voor het vervoer van goederen en mag beslist niet sneller kunnen dan 25 km/h.
Dan de helmplicht.
Volgens art 59 RVV moet een helm worden gedragen door bestuurders/passagiers van een bromfiets, motor en driewielig motorvoertuig.
Dat laatste is een lastig begrip. Want een quad, die lichter is dan 400 kg en minder dan 15kw vermogen heeft is een driewielig motorvoertuig (ook al tel je er vier) Dus de helm moet op. Maar als dat zelfde motorvoertuig weer standaard, dus fabrieksmatig, is voorzien van autogordels, dan hoeft de helm niet op. Heeft het voertuig meer vermogen dan 15kw, dan is het een vierwielig motorvoertuig en hoeft de helm niet op.
Dit is een korte samenvatting van de regelgeving. het gaat te ver om alle bijzonderheden uit te gaan leggen.
Piet
Wat is een landbouwtrekker:
Wetstekst
landbouw- of bosbouwtrekker: motorrijtuig op wielen of rupsbanden, met ten minste twee assen en een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet minder dan 6 km/h, die voornamelijk voor tractiedoeleinden is bestemd en in het bijzonder is ontworpen voor het trekken, duwen, dragen of in beweging brengen van bepaalde verwisselbare uitrustingsstukken die voor gebruik in de land- of bosbouw zijn bestemd, of voor het trekken van aanhangwagens voor de land- of bosbouw, welk motorrijtuig kan zijn ingericht om een lading te vervoeren voor landbouw- of bosbouwdoeleinden of kan worden uitgerust met zitplaatsen voor meerijders;Dan is het makkelijker een een motorrijtuig met beperkte snelheid te maken. Wat is dat:
Wetstekst
motorrijtuig met beperkte snelheid: motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en ingericht voor het bij op korte afstand van elkaar gelegen plaatsen afleveren of ophalen van goederen; onder motorrijtuig met beperkte snelheid wordt mede verstaan:a. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, niet ingericht voor het vervoer van personen en wel ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen;
b. motorrijtuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, niet zijnde een landbouw- of bosbouwtrekker of een bromfiets, dat een combinatie vormt met één of meer aanhangwagens die zijn ingericht voor het vervoer van personen;
Dan de helmplicht.
Volgens art 59 RVV moet een helm worden gedragen door bestuurders/passagiers van een bromfiets, motor en driewielig motorvoertuig.
Dat laatste is een lastig begrip. Want een quad, die lichter is dan 400 kg en minder dan 15kw vermogen heeft is een driewielig motorvoertuig (ook al tel je er vier) Dus de helm moet op. Maar als dat zelfde motorvoertuig weer standaard, dus fabrieksmatig, is voorzien van autogordels, dan hoeft de helm niet op. Heeft het voertuig meer vermogen dan 15kw, dan is het een vierwielig motorvoertuig en hoeft de helm niet op.
Dit is een korte samenvatting van de regelgeving. het gaat te ver om alle bijzonderheden uit te gaan leggen.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Deze quad lijkt mij ingericht voor het uitvoeren van werkzaamheden buiten wegen, aan wegen of aan werken op, in, langs en boven wegen. Als de snelheid van deze quad inderdaad maximaal 45 km/h is, zou het een motorrijtuig met beperkte snelheid kunnen zijn.
Maar als het enkel een lastdrager is, die simpel te verwijderen is, dan heb ik mijn twijfels. Dan is het (volgens mij) een kentekenplichtig motorrijtuig.
Piet
Maar als het enkel een lastdrager is, die simpel te verwijderen is, dan heb ik mijn twijfels. Dan is het (volgens mij) een kentekenplichtig motorrijtuig.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
Clipsy TS
- Infopolitie Gast
Het begrip "quad" is niet wettelijk gedefinieerd. Een quad kán een landbouwvoertuig zijn, als het aan de vereisten voor een dergelijk voertuig voldoet.
Hij volgt dan ook de verkeersregels voor dergelijke voertuigen.
Landbouwvoertuigen worden in Nederland (nog) niet gekentekend. Voor het (grensoverschrijdende) verkeer in landen waar deze voertuigen wél een kenteken moeten hebben, worden GV-kentekens uitgegeven. Zo kan een boer die aan de Nederlandse kant van de Nederlands-Belgische grens woont, ermee over de (Belgische) openbare weg naar zijn landerijen in België.
Hij volgt dan ook de verkeersregels voor dergelijke voertuigen.
Landbouwvoertuigen worden in Nederland (nog) niet gekentekend. Voor het (grensoverschrijdende) verkeer in landen waar deze voertuigen wél een kenteken moeten hebben, worden GV-kentekens uitgegeven. Zo kan een boer die aan de Nederlandse kant van de Nederlands-Belgische grens woont, ermee over de (Belgische) openbare weg naar zijn landerijen in België.